Over ons
Onze producten
Branches
Stel zelf samen
API
Gratis proberen
Zoeken
Hoe voorkom je no-shows en hoe ga je ermee om?

Hoe voorkom je no-shows en hoe ga je ermee om?

Gasten reserveren massaal online, maar komen ook net zo makkelijk niet opdagen. Het is een probleem en een van de grootste ergernissen waar veel horecaondernemers mee te maken hebben. In deze blog gaan we dieper in op hoe je no-shows effectief aan kan pakken, maar ook hoe je ze kan voorkomen. We delen praktische tips en strategieën om no-shows te verminderen, zoals het opstellen van een duidelijk no-show beleid en het inzetten van pushmeldingen voor gemaakte reserveringen.

Wat zijn no-shows?

No-shows zijn meer dan alleen lege stoelen; ze zijn een uitdaging waar elke horecaondernemer steeds meer mee te maken krijgt, vooral als het gaat om no show klanten die een reservering gemaakt hebben maar niet komen opdagen. 15% van de restaurantreserveringen is een no-show, blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van BookDinners. Dit lijkt relatief gezien misschien een laag aantal, maar het kan voor horecaondernemers net het verschil tussen winst of verlies betekenen. Voordat gasten aanschuiven, zijn koks vaak al uren bezig geweest met de voorbereidingen van het diner. Restaurants die bijvoorbeeld met verse ingrediënten werken, doen hun inkopen op basis van het aantal reserveringen. Restaurants kampen hierdoor niet alleen met een 'lege stoelen'-probleem, maar ook met voedselverspilling.

Impact

No-shows kunnen een grote impact hebben op je horecaonderneming. Het is niet alleen een lege stoel; het is een gemiste kans op inkomsten en een verstoring van je workflow. De onvoorspelbaarheid of gasten wel of niet komen opdagen voor hun reserveringen, benadrukt de noodzaak van maatregelen zoals no shows bijhouden om de impact op je bedrijf te beoordelen. Het is belangrijk om te erkennen hoe dit je bedrijf kan beïnvloeden, zodat je effectief kunt reageren.

Introduceer een no-show beleid

Het hebben van een duidelijk no-show beleid is essentieel om dit probleem te kunnen tackelen. Dit beleid geeft je een leidraad voor hoe je om kan gaan met no-shows en het stelt je in staat om effectief te handelen wanneer ze zich voordoen. Door een no-show beleid te hebben, geef je duidelijke richtlijnen aan je gasten over wat ze kunnen verwachten als ze niet komen opdagen voor hun reservering. Het is belangrijk om annuleringsvoorwaarden te plaatsen binnen dit beleid om heldere annulerings richtlijnen te bieden. Het is belangrijk dat je beleid transparant en eerlijk is, zodat gasten begrijpen waarom het nodig is. Een aanbetaling kan bijvoorbeeld ook een uitkomst bieden.

Zo ga je op een effectieve manier met no shows om

Wanneer no-shows toch voorkomen, is het belangrijk om er effectief mee om te gaan. Wees voorbereid op no-shows door je personeel te informeren over de procedures die kunnen worden gevolgd wanneer gasten niet op komen dagen. Denk aan nabellen, een automatisch gegenereerd WhatsApp bericht of eventueel een creditcard reservering. Daarnaast kan je een Table Alert op social media plaatsen wanneer je bijvoorbeeld een last minute annulering ontvangt, om zo andere gasten een kans te kunnen geven die bijvoorbeeld op de wachtlijst staan, of heel graag last minute bij jou aan willen schuiven.

Registreer no-shows wanneer ze zich voordoen. Het aantal no-shows verschilt erg per horecazaak. Wanneer je goede inzichten hebt over hoe vaak dit soort situaties zich voordoen, kan je hier vervolgens ook beter op inspelen.

Met deze tips om no shows te voorkomen, vermijd jij lege stoelen

Het verminderen van no-shows in je restaurant vereist een strategische aanpak. Gelukkig zijn er verschillende effectieve tips die je kunt toepassen om no-shows te voorkomen. Een doeltreffende manier is het implementeren van herinneringen aan reserveringen. Door gasten op tijd te herinneren aan hun geboekte reservering, verminder je de kans dat ze hun reservering vergeten. Ook kan het voor hen een geheugensteuntje zijn om de reservering te verzetten, zodat jij nog de kans hebt om mensen van de wachtlijst te kunnen verwelkomen en zo lege tafels te voorkomen.

Daarnaast kan het vragen van een vooruitbetaling helpen om de verantwoordelijkheid van gasten te vergroten. Telefonisch contact met klanten, zowel voor als na de reservering binnenkomt, kan ook helpen. Gasten waarderen het dat je de interactie met ze opzoekt, iets wat ook nog voor binding met de gast zorgt. Win-win!

Zo kunnen wij jou helpen

Wij bieden verschillende koppelingen aan die jou kunnen ondersteunen in het beheren van reserveringen, maar ook het inzichtelijk hebben van interessante analyses wanneer het gaat om no-shows.

Zo biedt MplusKASSA een handige koppeling aan met Zenchef (voorheen Formitable). Deze koppeling kan jou helpen om no-shows te voorkomen met bijvoorbeeld automatische e-mail reminders die je in het dashboard van dit programma in kan stellen. Daarnaast profiteer je met Formitable van een flexibel reserveringssysteem. Stel: een gast wil de tijd of het aantal personen van een groepsreservering aanpassen. De enige manier waarop ze dit kunnen doen, is door het restaurant te bellen. Wanneer je bijvoorbeeld net het eerste telefoontje mist, is de kans al vrij groot dat ze niet opnieuw de moeite gaan nemen om je te bereiken. Met dit flexibele reserveringssysteem kunnen gasten zelf op ieder moment hun reservering aanpassen.

Met ons kassasysteem profiteer je ook van analysemogelijkheden waarmee je als restaurant patronen en trends met betrekking tot no-shows kan identificeren. Hierdoor kunnen proactief maatregelen worden genomen om dit aantal te kunnen verminderen.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust contact met ons op!

Stel zelf je ideale kassa samen