Het succes van zelfbediening in de horeca

Het succes van zelfbediening in de horeca

Als ondernemer ben jij voortdurend op zoek naar innovatieve ideeën. Je wil zoveel mogelijk uit jouw bedrijf halen en jouw gasten zijn natuurlijk altijd koning. Maar door de tijd heen veranderen de wensen en behoeften van deze gasten. Daarom moet je altijd blijven meebewegen met de ontwikkelingen. Wat dacht je bijvoorbeeld van de betaalmogelijkheden? Tien jaar geleden was nog 65 procent van alle betalingen contant. Wie had in die tijd kunnen bedenken dat we nu al met onze telefoon de rekening betalen? Hetzelfde geldt op dit moment voor de manier van bestellen. Zelfbediening wordt in steeds meer sectoren gewaardeerd en uit verschillende onderzoeken blijkt dat 63% van de consumenten voorkeur geeft aan zelfservice. Nu is ook de horeca aan de beurt!
 

Zelfbediening: geschikt voor de horeca?
Maar is zelfbediening geschikt voor de horeca? Is het wel persoonlijk genoeg om met een QR code te bestellen en levert dit wel écht iets op? Op deze vragen kunnen we maar één antwoord geven: ja! Ook Richard Martens van Bakker Joost ervaart dit zo. “Ik zie alleen maar kansen met de QR bestel app! Het levert mij gemak en extra service tijdens drukke periodes op”. Hij geeft aan dat hij de QR bestel app gebruikt om mee te blijven gaan in de technische ontwikkelingen en meer rendement te behalen. Uit ervaringen blijkt namelijk dat er met de QR bestel app niet alleen méér maar ook vaker iets wordt besteld. Dit levert dus een hogere omzet op. 
 

Integreer het in jouw concept 
Richard kaart wel heel duidelijk aan dat je er voor moet zorgen dat de zelfbediening aansluit bij de service die jouw gasten van je verlangen: “Het is zeker een toevoeging maar zorg ervoor dat het bij jouw formule past”. Hier zijn wij het helemaal mee eens. MplusKASSA gelooft dat zelfbediening voor elk bedrijf van meerwaarde kan zijn. Het geheim zit hem in het feit dat je het moet integreren in jouw eigen, unieke concept. Er zijn volop keuzes waardoor er voor iedereen een passende werkwijze en oplossing is. Kies jij bijvoorbeeld voor een digitale menukaart? Dan geef je jezelf de kans om jouw menu tot in de puntjes te presenteren. Je kan er ook voor kiezen om de mogelijkheid direct bestellen toe te voegen. Dit geeft de gast controle en het gevoel van rust én levert in veel gevallen grotere bestellingen op. Wil je jouw gasten ook de mogelijkheid bieden om zelf af te rekenen? Ook dat kan! Jij houdt dus volledig de controle.
 

De digitale menukaart centraal
Gasten van nu zijn steeds visueler ingesteld. Het draait allemaal om presentatie tot in de puntjes. Dit stopt niet bij het interieur of de presentatie van het personeel, ook de menukaart heeft hierin een grote rol. Het menu is namelijk een belangrijke factor bij de keuze van de gast. Spreekt het hen aan of kijken ze toch nog even verder? Dit begint tegenwoordig al online voor het bezoek aan jouw horecazaak. 

Door de digitale menukaart centraal te stellen, pak jij de kans om de presentatie van het menu naar een hoger niveau te tillen. Laat de mooiste afbeeldingen zien en verleid de gast tot het kiezen van bijgerechten en selecteer de beste combinaties al voor ze. 
 

Personeel houdt de hoofdrol 
Naast de juiste integratie van de QR bestel app in jouw horecabedrijf, is het ook belangrijk om het personeel te inspireren. De QR bestel app vervangt het personeel namelijk niet maar ondersteunt hen. Het eerste contact is nog altijd met de bediening. Je stelt de gast centraal door hen direct vanaf het begin de controle te geven. Wanneer de gasten binnendruppelen, staat de bediening klaar hen enthousiast en gastvrij te ontvangen. Aan tafel legt de medewerker de opties uit: wil de gast eenvoudig en op eigen tempo met de QR bestel app bestellen? Dan neemt het team het graag met ze door. Toch liever een old fashion tastbare menukaart? Ook geen probleem! Zo krijgen de gasten de aandacht die zij verdienen.
 

Oplossing personeelstekort
Doordat de QR bestel app het personeel een helpende hand biedt, is het ook een oplossing voor het personeelstekort in de horeca. Hoewel de coronacrisis dit tekort extra aan het licht heeft gebracht, bewijst het verleden dat dit iets van alle tijden is. Hotze van Bajes Beach ziet dit voordeel. “Ik ben de QR bestel app gaan inzetten zodat wij minder personeel kunnen inzetten op ons grote terras. Dit scheelt mij ook personeelskosten”. Tegelijkertijd zegt hij: “Het is zeker een mooie tool om gasten zelf te laten bestellen bij een tekort aan personeel, maar het contact met de gasten blijft altijd heel belangrijk. Bovendien draagt dit bij aan het werkplezier van mijn team”. Ook Richard van Bakker Joost merkt op dat niet alles via de QR bestel app kan gaan. “Er blijft altijd personeel nodig dat rondloopt”. 
Zelfbediening biedt het personeel dus echt een helpende hand. Het vervangt de medewerkers niet maar zorgt er wel voor dat er alsnog evenveel, of zelfs meer, omzet gedraaid kan worden in tijden van een lage personeelsbezetting. 
 

De succesformule ook inzetten?
Het inzetten van de QR bestel app levert dus veel kansen voor de horeca op. Zorg er voor dat je het integreert in jouw unieke horecaonderneming en inspireer jouw personeel om er zo het meeste uit te halen. Het blijven meebewegen in de ontwikkelingen en de wensen en behoeften van jouw gasten is de sleutel tot succes. 

Benieuwd of de QR bestel app ook iets voor jou is? Kijk voor meer informatie op mpluskassa.nl/order. Of bel 058 215 7000: onze adviseurs denken graag met je mee en geven persoonlijk advies!