Nieuws

Het laatste nieuws over
jouw MplusKASSA

Stel zelf samen Probeer het gratis

Kassa hygiëne: tips voor hoe je jouw kassasysteem kan schoonmaken
kassa hygiëne
Kassa hygiëne: tips voor hoe je jouw kassasysteem kan schoonmaken

Kassa hygiëne: tips voor hoe je jouw kassasysteem kan schoonmaken

Hygiëne, nu belangrijker dan ooit! We proberen namelijk zo goed mogelijk voor elkaar en onszelf te zorgen tijdens het coronavirus. Maar hoe houd je het kassasysteem nou goed schoon? We leggen het uit in 3 simpele stappen. 

1. Lijkt simpel, maar het wordt toch vaak vergeten: zet het kassasysteem eerst uit voor je het gaat schoonmaken. Als je met een doek over het touchscreen gaat wrijven, kan dit namelijk gevolgen hebben. Een veel voorkomend probleem is dat de kassa daarna niet reageert of vastloopt. 

2. Gebruik een doekje, een beetje water en eventueel wat (desinfecterend) schoonmaakmiddel speciaal voor glas en oppervlakten. Wat vooral belangrijk is: maak het scherm niet te nat! Dus gebruik niet te veel water want dit is niet goed voor het touchscreen en het hele kassasysteem. 

3. Droog de kassa, en vooral het touchscreen, goed na. Om vlekken en strepen te voorkomen kun je daarna het scherm nog oppoetsen met een schone, droge microvezeldoek. 

Tot slot nog een paar extra tips:
- Maak het pinapparaat na iedere betaling schoon.
- Vergeet ook ander apparatuur niet, zoals een scanner en de bonprinter.
- Zet genoeg desinfecterende gel neer voor de medewerkers die werken met de kassa, en voor de klant bij het pinapparaat.
- Hou ook 1,5 meter afstand van elkaar bij het kassasysteem. Dit is normaal gesproken een plek waar je dichterbij elkaar staat. Afstand houden, kun je doen door het pinapparaat wat verder van de kassa te plaatsen of er een plexiglas scherm tussen te zetten.

Terugblik: MplusKASSA op Horecava 2020
Terugblik: MplusKASSA op Horecava 2020

Terugblik: MplusKASSA op Horecava 2020

De grootste en belangrijkste vakbeurs voor de horeca, Horecava in de RAI Amsterdam, zit er weer op. We kijken terug op vier succesvolle dagen. 

Kassasystemen en koppelingen
De vernieuwde beursstand trok veel geïnteresseerde bezoekers. Hier hebben we alle ins en outs van het MplusKASSA kassasysteem kunnen laten zien, en dat allemaal samen met al onze Nederlandse resellers (STN Kassasystemen, Weka Kassasystemen, Leza Horeca & Winkelmanagement, Evers Kassasystemen, KassaNet Nuus, en Kassanet Pieterse). Naast onze kassasoftware waren de bestelzuilen van bestelapp Jamezz aanwezig. Hierdoor konden bezoekers direct het hoogste niveau van self order ervaren. Ook onze nieuwste koppeling Butler.tv had een passende plek op de beursstand. Vanuit MplusKASSA wordt de digitale menukaart aangestuurd. Het voordeel hiervan is dat het altijd actueel is en het de verkoop stimuleert. 

Nog even nagenieten? Bekijk dan het korte overzichtsfilmpje! We willen graag iedereen bedanken die MplusKASSA heeft bezocht tijdens de Horecava. Graag tot ziens!

 

Narrowcastingkoppeling Butler.tv op Horecava
Butler.tv app koppeling MplusKASSA systeem
Narrowcastingkoppeling Butler.tv op Horecava

Narrowcastingkoppeling Butler.tv op Horecava

Een digitale menukaart die altijd up-to-date is. Klinkt goed toch? Het bespaart daarnaast ook nog eens tijd en moeite, én het geeft de omzet gemakkelijk een boost! Hoe? Door producten bij iedere POS te promoten via een narrowcastingscherm. Dit werkt eenvoudig want de narrowcastingsoftware van Butler.tv is namelijk gekoppeld aan MplusKASSA. Butler.tv heeft deze app ontwikkeld, speciaal voor MplusKASSA-gebruikers.

Deze nieuwe koppeling wordt op Horecava gepresenteerd. Op het scherm achter de bar zijn voorbeelden van de digitale menukaart, combinatie- en dagdeals en een orderuitgifte-scherm te zien. 

Meer weten over hoe het precies werkt en wat het kost? Lees dan dit artikel, of bekijk de video voor een impressie van de digitale menukaart.

MplusKASSA genomineerd voor Verkiezing Friese Onderneming van het Jaar
MplusKASSA genomineerd voor Verkiezing Friese Onderneming van het Jaar

MplusKASSA genomineerd voor Verkiezing Friese Onderneming van het Jaar

Een top begin van 2020! We zijn genomineerd voor de Verkiezing Friese Onderneming van het jaar. De verkiezing is in het leven geroepen om ondernemerschap in Friesland te stimuleren en te waarderen. We voelen ons dan ook vereerd om één van de zes genomineerden te zijn! Op naar 7 april want dan wordt de winnaar bekend gemaakt, spannend!

Fijne feestdagen!
Fijne feestdagen!

Fijne feestdagen!

Namens het hele MplusKASSA team wensen wij jullie hele fijne kerstdagen en een gezond, gezegend en gelukkig 2020!

In verband met de feestdagen hebben wij aangepaste openingstijden:
20 december - vanaf 16:00 gesloten
25 december - gesloten
26 december - gesloten
1 januari - gesloten

Voor ernstige storingen zijn wij bereikbaar via ons reguliere nummer: 058-215 7000. Voor vragen kun je mailen naar support@mpluskassa.nl, dit wordt dan in behandeling genomen op de eerstvolgende werkdag.

Gemak dient de mens
Gemak dient de mens

Gemak dient de mens

De concurrentie binnen de horeca is groot en je moet dus onderscheidend zijn in een zee van keus. De gast kan immers maar één keer zijn geld uitgeven. Onderscheidend vermogen kost wel weer tijd en energie, en die kun je overhouden door de juiste automatisering. Klinkt logisch toch? Onze specialisten geven je graag advies en helpen je van A tot Z met de juiste automatiseringsoplossing. In deze blog draait het allemaal om gemak voor de gast!

Fast (good) food
Ooit leek het een lastige combinatie: snel en makkelijk maar ook kwaliteit en gezond. Het past wel perfect in de drukke levens van een groot deel consumenten. Het fast food concept is natuurlijk al lang bekend, maar dit verschuift steeds verder naar het fast good food.

Verschuiving aanbod
Het aanbod op bestelapps wordt niet alleen meer gedomineerd door de snackbars en kebabzaken. Zij hebben er concurrentie bij gekregen van restaurants en bistro’s die hun verse maaltijden aanbieden. Maar de vraag naar eenvoud is niet alleen terug te zien in de onverminderde populariteit van bezorgdiensten. Er vindt namelijk ook een verschuiving plaats van veel fine dining restaurant naar meer casual dining concepten.

Optimaal proces
Tijd is én blijft kostbaar voor de consument. Hier valt als ondernemer goed op in te spelen door het koppelen van een webshop of bestelapp aan de kassa. Op deze manier kan er een eenvoudig begin worden gemaakt met het bestellen en bezorgen. Daarnaast kunnen er bestelzuilen, handhelds en keukenschermen ingezet worden om voor een snel bestelproces te zorgen waardoor de gast een optimale beleving krijgt.

Persoonlijk het beste advies voor jouw horecaonderneming? Neem contact met ons op dan helpen onze specialisten je graag verder.

 

Alles voor de beleving
Alles voor de beleving

Alles voor de beleving

Er gebeurt veel binnen de horeca, en dat brengt uitdagingen met zich mee. De specialisten van MplusKASSA houden zich dagelijks bezig met de trends en ontwikkelingen binnen de branche, en weten dus goed wat er speelt. We lichten regelmatig ontwikkelingen uit waar je als ondernemer op in kan spelen en geven tips hoe automatisering jullie hierbij kan helpen. Vandaag aan bod: alles voor de beleving.

Op maat
De behoefte aan een beleving blijft alsmaar groeien. Gasten willen meer en meer een waardevolle herinnering aan een ervaring overhouden. Hier staat een persoonlijke op maat benadering bij centraal. Naar verwachting zal het creëren van een beleving meer de standaard worden dan de uitzondering. 

Passend concept
Je kan op veel verschillende manieren inspelen op deze ontwikkeling. Wil je voorzichtig beginnen met het toevoegen van een beleving? Kies dan bijvoorbeeld voor het inzetten van co-creatie. Dit houdt in dat de gast helpt bij het creëren van de product of dienst of het zelf kan samenstellen. 

Wil je het groter aanpakken? Kies dan voor een specifiek of niche concept. Je kan het ook richten op een bepaalde levensstijl en inspelen op de wens van deze specifieke doelgroep. Hier zijn de vegetarische of healthy concepten een voorbeeld van. 

Delen is vermenigvuldigen
Naast dat het een persoonlijke ervaring moet zijn voor de gast, gaat het stiekem ook om het delen met hun (digitale) sociale omgeving. Door foto’s of ervaringen te delen met andere vermenigvuldig je als het ware de waarde van deze beleving. Vooral jongeren willen laten zien dat ze interessante of leuke dingen meemaken, en dit mag vaak wel wat kosten. 

Het kan een interessante ontwikkeling zijn die breed inzetbaar is. Het is nooit een slecht idee om extra aandacht te geven aan jouw gasten. Dan moet je daar de tijd wel voor hebben natuurlijk. Zet daarom automatisering in om hierop in te spelen. Dan is een eenvoudig en snel kassasysteem met veel koppelingen onmisbaar. 

Onze specialisten geven graag persoonlijk advies zodat jij tijd overhoudt om die beleving te creëren voor jouw gasten!

 

Blurring
Blurring

Blurring

Blurring
Ooit gehoord van ‘blurring’? De specialisten van MplusKASSA zien het steeds vaker. Geen idee wat het inhoudt, of hoe je erop in kan spelen door automatisering? We leggen je het graag uit in deze blog over blurring. 

Waar, wanneer, wat en hoe: de consumenten van nu bepalen het allemaal zelf. Ze schakelen de hele dag tussen werk en ontspannen. Zo kan de laptop opengeklapt worden voor werk in een café of worden er cocktails en espresso’s gedronken in een schoenenzaak. Het kan allemaal, want de grenzen vervagen. ‘Blurring’ zie je steeds meer en het biedt verrassende mogelijkheden. Zo kan een hotelketen een eigen supermarkt openen, de bakker bereid zijn eigen belegde broodjes in de lunchroom, koffiezaken dienen als kantoor voor zzp’ers, en winkels lijken op gezellige cafés. 

Flexibele en dynamische automatisering
Door het combineren van meerdere bedrijfsconcepten kun je beter inspelen op de behoefte van je doelgroep. Zij zijn namelijk steeds meer op zoek naar gemakkelijkere, nieuwe of snelle opties. In hokjes denken doen we dus niet meer, dan is het wel belangrijk dat de automatisering met je meebeweegt en daartoe in staat is. Met de meest flexibele en dynamische kassasoftware van MplusKASSA kan je elk hokje overstijgen en alle denkbare combinaties maken.

Voorbeelden
Goede voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld Everything Sweet en De Beeldentuin. Everything Sweet is uitgegroeid van kleine chocolaterie naar chocolaterie mét koffiezaak en terras. De Beeldentuin in Garderen is nog zo’n voorbeeld. Hier verkopen ze tuindecoratie, organiseren ze ieder jaar een zandsculpturenfestijn én hebben ze een lunchroom. Het personeel wisselt van de ene werkplek naar de ander, en daarom is het prettig als alles hetzelfde werkt en toch is afgestemd op de gewenste functionaliteiten! Benieuwd hoe we van jouw concept ook een succesverhaal kunnen maken? We helpen je graag! 

Groeiend personeelstekort en nieuwe wetgeving
Groeiend personeelstekort en nieuwe wetgeving

Groeiend personeelstekort en nieuwe wetgeving

Er gebeurt veel binnen de horeca, en dat brengt uitdagingen met zich mee. De specialisten van MplusKASSA houden zich dagelijks bezig met de trends en ontwikkelingen binnen de branche, en weten dus goed wat er speelt. We lichten regelmatig ontwikkelingen uit waar je als ondernemer op in kan spelen en geven tips hoe automatisering jullie hierbij kan helpen. Vandaag aan bod: groeiend personeelstekort en nieuwe wetgeving.  

Een groeiend personeelstekort
Het is een algemeen bekend probleem: het personeelstekort binnen de horeca. Helaas zal het tekort blijven groeien in 2020. Dit komt omdat steeds meer Nederlanders een baan vinden, en dit maakt het personeelsaanbod er niet groter op. Volgens het CBS (2019) ervaart zelfs dertig procent van de ondernemers dit als een van de grootste belemmeringen. Er zijn meerdere branches hard op zoek naar meer en nieuw personeel. Daarom is het van belang om de medewerkers te binden en een reden te geven om te blijven of te komen. De Koninklijke Horeca Nederland raadt horecaondernemers sterk aan om te investeren in het behoud van het personeel. Hoe? Door de CAO te zien als een minimum, door te zorgen dat ze genoeg vrij(heid) krijgen, en het bieden van doorgroeimogelijkheden. Het blijft natuurlijk een uitdaging, mede door de nieuwe Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB). Deze wet moet de vaste contracten aantrekkelijker maken, maar betekent ook hogere kosten voor flexibele werkvormen. 

Hoe zet je automatisering in?
Door deze langlopende ontwikkeling zien we de omzetgroei binnen de sector afremmen. Niet alleen door te weinig personeel, maar ook door relatief onervaren personeel. Op gebied van automatisering raden we dan ook aan om extra te letten op gebruiksgemak en eenvoud. Het komen en gaan van personeel is van alle tijden, maar het snel en gedegen inwerken van nieuwe medewerkers is een must. Begrijpbare en eenvoudige automatiseringssystemen zijn daarbij onmisbaar. Als ondernemer zal je extra tijd kwijt zijn aan werven en behouden van personeel. Dan is het belangrijk om alle zaken te automatiseren die je onnodig tijd kosten. Denk bijvoorbeeld aan financiële administratie en personeelszaken. De systemen van MplusKASSA helpen hierbij door de eindeloze koppelmogelijkheden. 

Een moderne geautomatiseerde aanpak van het personeelstekort is de bestelzuil of app. Hiermee kan de gast direct zelf zijn bestelling plaatsen. Als dit binnen het concept past van jouw bedrijf is dit zeker aan te raden. Bij MplusKASSA adviseren wij u hier graag in en werken wij nauw samen met betrouwbare partners.

 

Een nieuwe all-you-can-eat functie
Een nieuwe all-you-can-eat functie

Een nieuwe all-you-can-eat functie

Dé oplossing voor all-you-can-eat restaurants

Je biedt een all-you-can-eat arrangement aan, maar wil het zo eenvoudig en kloppend mogelijk houden in het kassasysteem. Klinkt herkenbaar? Al meerdere restaurants met een all-you-can-eat concept hebben wij hierbij geholpen. We zorgen dat het zo eenvoudig mogelijk blijft zonder teveel gedoe. De nieuwe functie die we hier speciaal voor gemaakt hebben, is dé oplossing voor deze restaurants!


Hoe werkt het
Er kunnen nu namelijk eenvoudig arrangementen aangemaakt worden die de bon beïnvloeden. Hoe het werkt? Dat leggen we je graag uit:

> Je maakt een arrangement aan en kiest daarbij de gewenste naam en tijdsduur, bijvoorbeeld; all-you-can-eat voor twee uren. Hier verdeel je de btw ook naar wens. 

> Je stelt ook zelf in wat het effect is op de hierna aangeslagen artikelen, en natuurlijk op welke artikelen. Naast losse artikelen kun je ook gemakkelijk hele omzetgroepen, seizoenscodes, kortingsgroepen en/of leveranciers selecteren.

> Plaats daarna het arrangement-artikel op je snelknoppen en start de kassa.

> Open een tafel en plaats hierop je arrangement-artikel.

 

Wanneer je nu artikelen aanslaat die binnen het arrangement vallen zullen deze de prijswijziging meenemen die je hebt opgegeven. Nadat de tijd verlopen is, zal de normale prijs weer worden toegepast. Ook artikelen die vóór het arrangement geboekt zijn zullen niet beïnvloed worden. De gast een kwartiertje extra tijd gunnen? Pas gemakkelijk de arrangementstijd aan!

Voor deze nieuwe functie is de module Q1020 Sales & Acties nodig. Meer informatie over de module of de kosten? Neem contact met ons op dan helpen we je graag verder!

De feestelijke opening van ons nieuwe pand
De feestelijke opening van ons nieuwe pand

De feestelijke opening van ons nieuwe pand

Vrijdag 10 mei vierden wij de opening van ons nieuwe pand. Tijdens de feestelijke opening werd er door wethouder Friso Douwstra, die onder andere verantwoordelijk is voor economische zaken, een officiële wimpel overhandigd. Op de foto knippen Johannes Bolt en Ypco Reitsma, grondleggers van MplusKASSA, het lintje.

 

Iedereen nogmaals bedankt voor jullie komst en het vieren van deze mijlpaal met ons!

 
Trends binnen de horeca
Trends binnen de horeca

Trends binnen de horeca

De horeca, een prachtige branche waar de ontwikkelingen in rap tempo volgen. Als ondernemer blijf je in beweging en kijk je natuurlijk vooruit. Wij helpen altijd graag een handje en dit keer doen we dat door het op een rij zetten van belangrijke trends voor afrekensystemen binnen de horeca.

Zelfservice
Zelfservice werd misschien ooit gezien als minder gastvrij, maar tegenwoordig is dat anders. Nu is het juist wél gastvrij en klantvriendelijk. Je biedt de klant namelijk het gemak waar ze naar verlangen. Door bijvoorbeeld de inzet van een bestelzuil of een tablet op tafel hebben zij zelf de controle. Zie de tablet of bestelzuil als een extra personeelslid, praktisch in de tijd waarin personeel schaars is.

Snelheid
Zelfservice komt voort uit de drang naar snelheid. Iedereen wil zo snel en efficiënt mogelijk geholpen worden. Hier kan de inzet van handhelds aan bijdragen. Dit zorgt ervoor dat de werknemers effectiever kunnen werken, waardoor er ook kortere wachttijden zijn. De komst van contactloos pinnen brengt daarnaast ook veel voordelen met zich mee. Zo leg je bijvoorbeeld de nadruk op de gezellig avond die de gasten hebben beleefd, in plaats van het betalen van de rekening.

Intuïtief systeem
Een langlopende trend binnen de horeca is de doorloop van personeel. Het blijft lastig om goed personeel te vinden en dat betekent vaak ook regelmatig nieuw personeel inwerken. Daarom is het belangrijk dat het personeel het gebruik van de kassa snel onder de knie heeft. Dit vraagt om een begrijpelijk en bruikbaar systeem, dat als het ware intuïtief op de gebruiker reageert en meedenkt.  

Flexibele integratie
Onmisbaar voor de automatisering van je bedrijf zijn de koppelingen. Je ziet alsmaar meer koppelingen komen tussen de kassa en andere programma’s. Neem bijvoorbeeld een boekhoudprogramma of personeelsplansysteem. Tegenwoordig pas jij je niet aan de kassa aan, maar de kassa aan jou. Bekijk hier aan welke programma’s je MplusKASSA kan koppelen.

MplusKASSA helpt ondernemers verder op weg. Samen zorgen we dat jouw wensen en die van de gasten feilloos geïntegreerd worden in het systeem. Benieuwd naar de mogelijkheden? Probeer gratis de demo of stel zelf je kassa samen.

 

 

Trends en ontwikkelingen: de betaalwereld in beweging
Trends en ontwikkelingen: de betaalwereld in beweging

Trends en ontwikkelingen: de betaalwereld in beweging

Zeg je kassa dan zeg je betalen, én andersom. De ontwikkelingen binnen de betaalwereld gaan snel. Daarom vroegen we Xafax, expert op gebied van betaalsystemen, om eens wat trends en ontwikkelingen voor ons op een rijtje te zetten.

PSD2
Binnen de betaalwereld zijn er een aantal belangrijke trends en ontwikkelingen zichtbaar. Een belangrijke daarvan is de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2, die per 19 februari 2019 ook in Nederland definitief is ingevoerd. Payment Service Directive 2 maakt het mogelijk dat andere bedrijven toegang kunnen krijgen tot de bankgegevens van een consument, mits deze hier expliciet toestemming voor geeft. De nieuwe richtlijn heeft als doel om voor meer concurrentie en innovatie te zorgen als het gaat om betalen en het regelen van geldzaken, waardoor de ontwikkeling van financiële diensten gestimuleerd wordt.

Mobiel bankieren en contactloos betalen
Een andere trend binnen in het betalingsverkeer is de opmars van mobiel bankieren en contactloos betalen, ten koste van internetbankieren, contant geld en pinnen. 2018 was het eerste jaar waarin er vaker met een mobiele app werd betaald dan via internetbankieren. Bovendien werd er voor het eerst vaker contactloos betaald dan via het insteken van een betaalkaart. De papieren transacties lijken hiermee te verdwijnen.

Hoewel in 2017 de voorkeur van de Nederlanders nog uitging naar het gebruik van internetbankieren, gaf ruim 52% van de bevolking in het laatste kwartaal van 2018 al aan liever gebruik te maken van mobiele apps. Tegelijkertijd met de opmars van mobiele transacties, nemen ook het aantal contactloze betalingen flink toe. Het aantal contactloze betalingen bedroeg eind vorig jaar 56%, wat neerkomt op een aantal van bijna 2,45 miljard contactloze betalingen.

Instant Payments
Tot slot hebben we te maken met het fenomeen ‘Instant Payments’. Dit is een overboeking waarbij het bedrag dat wordt overgemaakt binnen enkele seconden op de rekening van de ontvanger staat. In het voorjaar van 2019 zal deze snelle manier van betalen geleidelijk ingevoerd worden. De verwachting is dat Instant Payments snel de standaard manier van overboeken wordt.

De betaalwereld staat dus niet stil, en aan de ondernemer de uitdaging om mee te bewegen. Op de hoogte blijven is stap 1 en kijken hoe dit toegepast kan worden binnen het bedrijf is stap 2. Hier helpen wij natuurlijk graag bij. Voor advies kunt u bij MplusKASSA en Xafax terecht.

Aftellen tot Bakkersvak 2019
Aftellen tot Bakkersvak 2019

Aftellen tot Bakkersvak 2019

Het is aftellen tot de grootste vakbeurs voor bakkers, Bakkersvak in Gorinchem. Zondag 10 maart t/m dinsdag 12 maart zijn wij hier te vinden met onze stand. Samen met Cikam en Leqqr laten wij u graag de plussen van MplusKASSA zien! Vorig jaar waren er meer dan 8.400 professionals die de vakbeurs bezochten. Echt de moeite waard dus. Zien wij u dan op standnummer E126? Wij kijken er naar uit!

Schrijf u hier in voor een gratis toegangsbewijs.

Hoera, verhuizen!
Hoera, verhuizen!

Hoera, verhuizen!

Er is hard gewerkt aan ons nieuwe onderkomen, en deze week is het zover: de verhuizing. Na ruim 35 jaar verlaten we de binnenstad van Leeuwarden. Wat hebben we er naar uitgekeken, en het resultaat mag er zijn.

Vanaf maandag 11 maart is ons adres: Lynbaan 31, 8941BR in Leeuwarden. Natuurlijk zijn wij tijdens de verhuizing gewoon bereikbaar voor support zoals u van ons gewend bent. 058 215 7000 | support@mpluskassa.nl

Meer nieuws
Meer nieuws