Groeiend personeelstekort en nieuwe wetgeving

Er gebeurt veel binnen de horeca, en dat brengt uitdagingen met zich mee. De specialisten van MplusKASSA houden zich dagelijks bezig met de trends en ontwikkelingen binnen de branche, en weten dus goed wat er speelt. We lichten regelmatig ontwikkelingen uit waar je als ondernemer op in kan spelen en geven tips hoe automatisering jullie hierbij kan helpen. Vandaag aan bod: groeiend personeelstekort en nieuwe wetgeving.  

Een groeiend personeelstekort
Het is een algemeen bekend probleem: het personeelstekort binnen de horeca. Helaas zal het tekort blijven groeien in 2020. Dit komt omdat steeds meer Nederlanders een baan vinden, en dit maakt het personeelsaanbod er niet groter op. Volgens het CBS (2019) ervaart zelfs dertig procent van de ondernemers dit als een van de grootste belemmeringen. Er zijn meerdere branches hard op zoek naar meer en nieuw personeel. Daarom is het van belang om de medewerkers te binden en een reden te geven om te blijven of te komen. De Koninklijke Horeca Nederland raadt horecaondernemers sterk aan om te investeren in het behoud van het personeel. Hoe? Door de CAO te zien als een minimum, door te zorgen dat ze genoeg vrij(heid) krijgen, en het bieden van doorgroeimogelijkheden. Het blijft natuurlijk een uitdaging, mede door de nieuwe Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB). Deze wet moet de vaste contracten aantrekkelijker maken, maar betekent ook hogere kosten voor flexibele werkvormen. 

Hoe zet je automatisering in?
Door deze langlopende ontwikkeling zien we de omzetgroei binnen de sector afremmen. Niet alleen door te weinig personeel, maar ook door relatief onervaren personeel. Op gebied van automatisering raden we dan ook aan om extra te letten op gebruiksgemak en eenvoud. Het komen en gaan van personeel is van alle tijden, maar het snel en gedegen inwerken van nieuwe medewerkers is een must. Begrijpbare en eenvoudige automatiseringssystemen zijn daarbij onmisbaar. Als ondernemer zal je extra tijd kwijt zijn aan werven en behouden van personeel. Dan is het belangrijk om alle zaken te automatiseren die je onnodig tijd kosten. Denk bijvoorbeeld aan financiële administratie en personeelszaken. De systemen van MplusKASSA helpen hierbij door de eindeloze koppelmogelijkheden. 

Een moderne geautomatiseerde aanpak van het personeelstekort is de bestelzuil of app. Hiermee kan de gast direct zelf zijn bestelling plaatsen. Als dit binnen het concept past van jouw bedrijf is dit zeker aan te raden. Bij MplusKASSA adviseren wij u hier graag in en werken wij nauw samen met betrouwbare partners.