Retail blog #2: Flexibiliteit

Flexibiliteit: beweeg met je klant mee

De coronacrisis in combinatie met zoveel mogelijk thuisblijvende klanten die zich online oriënteren, heeft als effect dat je in je fysieke winkel minder bezoekers maar meer klanten trekt. Dit maakt de beleving en ervaring nog belangrijker.

Wat jouw klant wil? Jouw kassa weet het!
Pak je kans door meer aandacht te besteden aan wat jouw klant nodig heeft. Belangrijke elementen waar je over na kunt denken zijn: personeel met expertise, locaties met belevenis, samenwerkingen, omnichannel, data en IT-systemen (Rabobank, 2020). Bij de laatste drie pijlers kun je rekenen op MplusKASSA. Het kassasysteem is veel meer dan alleen dat ding op de toonbank waar je mee afrekent. Het geeft inzicht in data, geeft je adviezen en helpt medewerkers om het beste uit zichzelf te halen. Wanneer je de focus legt op de behoefte van de klant, zul je zien dat dit niet statisch is. De klantreis van de consument is veranderlijk en er wordt verwacht dat je als merk flexibel meebeweegt. Die flexibiliteit ligt niet alleen in de (online) strategie, maar gaat veel verder tot zelfs een flexibele winkelinrichting (Frijters, 2020).

Maak slim gebruik van jouw kassa
Je kunt data overzichten gebruiken om te achterhalen wat bij de klant aanslaat of juist niet. Zo krijg je onder andere eenvoudig met MplusKASSA de hardlopers en slapende producten te zien. Het transactiegedrag van jouw klanten in de offline én online winkel is inzichtelijk in het kassasysteem. Hier kun je vervolgens op tientallen manieren flexibel op inspelen, bijvoorbeeld met tijdelijke aanbiedingen en de positionering in de winkel.

Het doel is natuurlijk uiteindelijk om de klant in de winkel een positieve en onderscheidende ervaring te geven. Dit leidt tot terugkerende tevreden klanten of zelfs fans die (online) mond-tot-mond reclame maken voor jouw merk! Of je nou een kleine, middel of grote retailer bent: dat willen we toch allemaal?