Retail blog #1: Omnichannel

Omnichannel: het beste van beide werelden

Ieder jaar worden er voorspellingen gedaan voor de trends van het komende jaar, maar een pandemie met een ongekende impact verwachtte niemand. Dit zette de wereld op z’n kop en zorgt voor een andere manier van leven. Het zijn uitdagende tijden maar er liggen ook kansen.

Online versterkt offline verkoop
De coronacrisis brengt de ontwikkeling binnen de retail in stroomversnelling. Begin 2020 kon de consument bijna niet anders dan online kopen. Voor veel ondernemers kon de online winkel de klap voor de fysieke winkel niet opvangen. Door de omnichannel strategie actief in te zetten, kunnen de online en fysieke wereld elkaar alleen maar ondersteunen. Neem je het beste van beide werelden? Dan pluk je daar als retailer de vruchten van!

Omnichannel is een bekend begrip binnen de retail, maar deze crisis kan (soms noodgedwongen) dat laatste zetje geven om er daadwerkelijk wat mee te gaan doen. Het draait allemaal om het zo makkelijk mogelijk te maken voor de klant. Klanten kunnen zelf kiezen via welk kanaal ze hun aankoop doen. Alle kanalen zijn bij een omnichannel strategie op elkaar afgestemd.

Inspelen op het aankoopproces
Ook na de intelligente lockdown zien we blijvende veranderingen. Dat het aankoopproces vaak online start wisten we al. Namelijk 59% van de consumenten begint online met zoeken voor ze iets kopen (Retail Buying Study, 2018). Online bekijken en vergelijken en vervolgens in de fysieke winkel afhalen en betalen is het “nieuwe normaal”. Het is dus belangrijker dan ooit dat jouw producten of diensten online te bekijken zijn. Dit kan al door simpelweg de producten of diensten met een foto en prijs online te plaatsen (RaboResearch, 2020).

Kassa en webshop werken samen
Een volwaardige webshop is natuurlijk nog beter. Er wordt vaak gedacht dat een webshop veel tijd kost, daarom heeft MplusKASSA koppelingen met alle grote webshop platformen. Jouw kassa en jouw webshop koppelen bespaart je tijd en geld. Het zorgt er ook voor dat je altijd en overal inzicht hebt. Nog beter: een MplusWEBSHOP, dit is een webshop die naadloos aansluit bij een kassasysteem van MplusKASSA.

Een MplusWEBSHOP geeft jouw omnichannel strategie een kickstart. Je weet zeker dat de voorraad altijd actueel is, want de winkelvoorraad wordt binnen 60 seconden bijgewerkt in de webshop. Ook kan er online de actuele voorraad getoond worden, eventueel per filiaal of zelfs bij het dichtstbijzijnde filiaal op basis van GEO2IP. Spaarpunten kunnen zowel opgebouwd en uitgegeven worden in de offline als de online winkel.

Al met al draagt dit bij aan het aankoopproces en de ervaring met jouw merk. Een kassasysteem dat jou én jouw klanten kan bijbenen is dan ook onmisbaar. Met MplusKASSA ligt een omnichannel strategie binnen handbereik door offline en online inzichten te combineren met handige koppelingen.